Slaapproblemen herkennen op de basisschool

geen luxe maar noodzaak.

Kinderen in de basisschool leeftijd hebben heel vaak slaapproblemen.

Tot wel 25% van de kinderen tussen de 4-12 jaar heeft in enige of meerdere mate een verstoorde nachtrust met alle gevolgen van dien. (Bron)

  • Waaraan herken je als basisschool leerkracht onderliggende slaapproblemen?
  • Wat zijn de signalen in de klas?
  • Hoe maak je dit bespreekbaar ?
  • Wat kan je er (morgen) zelf mee doen?

Een ding is zeker …. wanneer de slaap verbetert verbeteren de leerprestaties, de atmosfeer in de klas, is ongewenst gedrag beter te corrigeren en bereik je meer rust en ontspanning.

Training voor leerkrachten “Slaap, gedrag en leerprestaties”.

De training voor basisschool leerkrachten over gezonde slaap (en slaapproblemen), gedrag en leerprestaties is startklaar om op de scholen te worden geïmplementeerd.

Klik hier door naar de training

Tot voor kort was er geheel geen preventieve slaap-interventie beschikbaar voor kinderen in de basisschool leeftijd. Juist een interventie in de klas is laagdrempelig en effectief omdat het in een brede context invloed uitoefent. De leerling, de leerkracht de ouders/verzorgers worden allemaal meegenomen in de voorlichting en interventie. De methodische aanpak borgt slaapkennis en biedt handvatten zowel voor op school als thuis en levert een duurzaam effect voor alle partijen.

De pilotfase is voorbij en na lovende recensies en hier en daar wat aanscherping van de inhoud mag nu iedere basisschool deze kennis gaan benutten voor ontspannener leerkrachten, bewustere en uitgerustere ouders/verzorgers, gezondere, uitgerustere en beter te reguleren leerlingen en betere leerprestaties.

Gezonde slaap ligt aan de basis van ieders geestelijke en lichamelijke gezondheid. Daarnaast legt een gezonde slaap op de kinderleeftijd het fundament voor een stevige algehele gezondheid in het hele verdere leven. Problemen met slapen wreken zich onder andere in de klas. Zichtbare en merkbare gedrags- leer- en concentratieproblemen worden lang niet altijd herleid tot achterliggende slaapproblemen.

Hoe herken je signalen van slaapproblemen?

Signalen van slaapproblemen bemerk je op veel verschillende gebieden. Zowel gedragsmatig als mentaal en fysiek zijn er gevolgen van slecht slapen. Lees meer …

Gedragsmatig

Ontremd gedrag, teruggetrokken gedrag, moeilijk te corrigeren gedrag, impulsiviteit, onrust of juist hangerigheid, hoofd op de tafel,  …. Allemaal mogelijke gevolgen van slecht slapen bij kinderen.

Mentaal

Ook kun je denken aan gevolgen zoals: stress, spanning, boosheid en moeite met het reguleren van emoties, een kort lontje hebben, angst, ruzie maken, onzeker zijn, faalangst, somber zijn ….

Of te laat op school komen, slechtere leerprestaties, concentratieproblemen, vergeetachtigheid ….. misschien zijn dit gevolgen van te weinig uren slaap. Juist de laatste 3 a 4 uur van de nacht zijn essentieel voor mentaal herstel en opslag van leerstof in het brein. Wanneer de nacht geregeld “te kort” is komt het kind niet toe aan kwalitatief goede (REM-)slaapuren in de vroege ochtend en worden mentale problemen merkbaar. Zowel op de korte termijn als op de lange termijn.

Fysiek

Slaapgebrek kan ook zorgen voor lichamelijke signalen. Denk hierbij aan veelvuldig ziekteverzuim, een slechte weerstand, ontstekingen, groeiachterstand, een hangende houding, gemakkelijk blessures, pijn (rugpijn, hoofdpijn, buikpijn…), weinig energie.

Door de slechte mogelijkheid tot reparatiewerkzaamheden in de nacht kan de fysieke veerkracht afnemen. Door inslaapproblemen of een verbrokkelde slaap wordt het kind vatbaarder en kwetsbaarder. Doch welke leerkracht denkt er aan slaapproblemen wanneer een leerling voor de 4e keer griep heeft of neusverkouden is, chronisch zijn enkels verzwikt, hoofdpijngevoelig is of steeds oorontsteking heeft?

Je kunt symptomen natuurlijk bestrijden met belonen en straffen, proberen het ongewenste gedrag, de stress- en spanningssignalen of de fysieke klachten “te lijf” te gaan…. doch het opsporen van de oorzaak, de slaapproblemen, is vele malen effectiever en duurzamer!

Aanpak van slaapproblemen op de basisschool, geen luxe maar noodzaak!

  • Hoe pak je dit eenvoudig aan in de klas?
  • Hoe maak je dit professioneel bespreekbaar met collega’s, de ouders/verzorgers en het kind zelf?
  • Hoe zorg je voor een duurzaam resultaat?

Door de jarenlange ervaring van Tilly de Jong (GLOS educatief) in het basisonderwijs te combineren met de 30 jaar ervaring van Francis Lanen (Slaapoefentherapie Nederland) is er een kernachtige, waardevolle en ook praktische training tot stand gekomen voor leerkrachten in het basisonderwijs.

Leerdoelen:

  1. Je kent enkele basics van de gezonde kinderslaap
  2. je kent de verbanden tussen slaapproblemen en het gedrag, de leerprestaties en vermoeidheidssignalen van jouw leerlingen
  3. je weet hoe je het gesprek kunt openen over slaap, gedrag en leerprestaties met de Gesprekstool
  4. je kent de wegen en de middelen om kinderen met slaapproblemen verder te helpen.

De beste ontwikkeling van een kind begint bij gezonde slaap!

Natuurlijk komen kinderen naar de basisschool om te leren. Op welke domeinen zij leren is echter ongelooflijk breed.

Door alle dynamiek, interactie, prikkels, uitdagingen voorbeelden en indrukken groeien brein en lijf in al hun dimensies.

Een gezonde leefstijl op school is hier pas de laatste jaren onderdeel van geworden. Dit is geen luxe maar noodzaak!

Slaap is een essentieel onderdeel van een gezonde leefstijl en stond anno 2021 nog niet op de basisschool agenda. Slaap is echter onontbeerlijk, absoluut essentieel voor een gezonde ontwikkeling van het kind. Het mag hierdoor niet langer ontbreken in de ontwikkelingsfases tijdens de basisschool.

Klik hier door naar de training.

Heb je interesse of ken je iemand die hierin geïnteresseerd is? Bekijk dan alle informatie HIER.

Wil je meer informatie over wat je kunt doen aan slaapverbetering bij kinderen tussen 0-12 jaar? Klik dan HIER